مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۰ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۹
۰ نفر

گروه مجلس استان‌ها - مهدی محمدی: اردبیلی‌ها خیلی راحت در این گوشه تهران هم همدیگر را پیدا کرده‌اند و با یکدیگر به گذران زندگی مشغولند.

آنها مردمانی هستند که به زندگی اجتماعی علاقه‌مندند و این علاقه را با در کنار هم قرار گرفتن در ابرشهری غریب به نام تهران به نمایش گذاشته‌اند. البته آنها در چندین نقطه تهران هیات و کانون‌هایی را برای جمع شدن به دور هم دارند و از این حیث از ارتباطات گسترده‌ای با یکدیگر برخوردارند.

اردبیل که به لحاظ پیشینه مذهبی و تاریخی خود از چندین سده قبل به دارالارشاد و دارالامان شهرت یافته است یکی از کانون‌های مهم مرثیه سرایی در ایران محسوب می‌شود.

به همین خاطر هر گوشه‌ای از شهر را که ببینید مسجد و حسینیه‌ای به نام اردبیلی‌ها خواهید دید. یکی از این مساجد در منطقه بازار است که به پشتوانه کمک‌های اهالی استان اردبیل و شهرداری این منطقه مراحل پایانی بازسازی خود را طی می‌کند.

در این محل مسجد اردبیلی‌ها و مدرسه علوم دینی مقدس اردبیلی در جوار هم قرار دارند. جمشید پیدایی از سال 1381 خادم این مسجد است. او درباره نامگذاری این مسجد به نام مسجد اردبیلی‌ها می‌گوید: از آنجایی که بخشی از هزینه‌های ساخت مسجد توسط اردبیلی‌های مقیم تهران پرداخت شده، این مسجد به نام آنها نامگذاری شده است و همیشه نمازگزارانی از شهرها و نژادهای مختلف در این مسجد حضور پیدا کرده‌اند و مردم با یکدیگر ارتباط خوبی دارند.

پیدایی اضافه می‌کند: اردبیلی‌های مقیم تهران، ارتباط بسیار خوبی با دیگر ساکنان این محله دارند و همه با یکدلی و صمیمیت از امکانات این مسجد بهره‌مند می‌شوند.

آری اردبیلی‌ها در اینجا و جاهای متعدد در کنار هم جمع می‌شوند و با برگزاری جلساتی با مسئولان استان خود و مخصوصا با نمایندگان مجلس مشکلاتشان را با آنها در میان می‌گذارند. تاکنون نتیجه این جلسات برای کلیت استان هم مثمرثمر بوده است.

ترک زبان‌ها به خیرات، نذر، دستگیری از نیازمندان و کمک و ساخت حسینیه و مسجد اعتقاد زیادی دارند. به همین خاطر برنامه‌های ویژه‌ای برای کمک به مستمندان و انجام امور خیریه دارند. یکی از این اعمال خیر مسجدسازی است که به گفته اهالی محل، مسجد اردبیلی‌ها به همت و همیاری جمعیت بزرگ اردبیلی‌ها ساخته شده است.

محمد ایمانی گرچه گیلانیست، اما می‌گوید: 5 سال است که در نماز جماعت این مسجد شرکت می‌کنم و با برادران اردبیلی خود دوست و صمیمی هستیم. او معتقد است: مردم بدون فخر فروشی به یکدیگر، تنها برای انجام فرائض دینی در خانه‌های خدا حضور پیدا می‌کنند.

این در حالیست که اهالی استان اردبیل افراد خونگرم و مهربانی هستند که خود را جدا از دیگران نمی‌دانند. این مسجد نیز گرچه به نام اردبیلی‌هاست، اما تمام افراد محله از آن استفاده می‌کنند.

اردبیلی‌ها در چنین جاهایی دست به کارهای دیگری هم زده‌اند. اصغر وفا رئیس هیات امنای مسجد اردبیلی‌هاست. او به تشریح مشخصات مسجد پرداخته و می‌گوید:70 سال است که مسجد اردبیلی‌ها ساخته شده و در حال حاضر برای درآمدزایی و تامین هزینه‌های جاری، سالن غذاخوری و مغازه ، اطراف مسجد در حال ساخت است تا با درآمدهای حاصل از آن، بتوانیم نیازهای مالی مسجد را برآورده کنیم.

او با اشاره به حمایت‌های شهردار منطقه برای بازسازی مسجد می‌گوید: شهردار منطقه بازار کمک زیادی برای صدور مجوز ساخت بنای جدید مسجد به ما کرد که از ایشان سپاسگزاریم، اما کمک مالی شهرداری برای ساخت بخش‌های جدید مسجد را اعضای هیات امنا نپذیرفتند، زیرا از مکنت مالی کافی برخوردار بودند.

به همین خاطر قرار شده شهرداری فقط بنای قدیمی را آجرشویی کند. او همچنین با اشاره به یکی از شاخصه‌های مهم مسجد اردبیلی‌ها می‌گوید: صندوق قرض‌الحسنه مسجد اردبیلی‌ها، چهارمین صندوق بزرگ ایران است که با نام صندوق مقدس اردبیلی 28 شعبه در استان اردبیل دارد.

استقبال مردم از مسجد و استقبال امام جماعت و اعضای هیات امنا از مردم رابطه ای است که باعث افزایش حضور هر روزه نمازگزاران از مساجد شده است.

امام جماعت مسجد اردبیلی‌ها در خصوص حضور روزافزون مردم در این مسجد می‌گوید: در روزهای اول احداث مسجد اردبیلی‌ها، تنها 4 نفر برای اقامه نماز به این مسجد می‌آمدند، اما روز به روز با  افزایش خدمات مسئولان مسجد به مردم، اجرای مراسم شکوهمند اعیاد و عزاداری ائمه معصومین، برگزاری کلاس‌های ورزشی، مذهبی و آموزشی باعث افزایش حضور نمازگزاران شد.

به طوری که امروز با وجود اینکه تنها در یک نوبت نماز جماعت برپا می‌شود، بیش از 200 نفر از کسبه و اهالی محل برای اقامه نماز به مسجد می‌آیند. این مردم همگرایی را در دل پایتخت به خوبی تجربه کرده‌اند، یکی از دانشجویان اردبیلی می‌گفت: اگر هم قدر شهر اردبیل و هم قدر خودمان را بدانیم مطمئنا روزگار بهتری خواهیم داشت.

کد خبر 90175

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز